Politiikan kriisin tuulettajat

Politiikan stand-up koomikot ovat toimineet alalla jo ennen kuin stand-up keksitiin.. Turuilla ja toreilla, markkinoilla opiskeltiin myös esiintymistä. Televisio toi sitten uudenlaisen poliitikon. Jostakin syystä kaunopuheisuuden ja retoriikan koulutus loppui tai sitä annettiin vain papeille. Siihen liittyi myös kyky tulkita pyhiä kieliämme.

Ensimmäisillä poliitikoillamme oli läheinen suhde kirkkoon puhujinamme. He olivat vanhojen kirkkosukujen edustajiamme. Ståhlberg oli tyyppiesimerkki tällaisesta suvustamme. Perustuslain laatijamme oli pappissuvun edustaja mutta oli samalla laatimassa kuningaskuntaa. Se vain vaihtui kuin lennosta tasavallaksi vailla kuninkaallista loistoa. Samalla perustuslaista jäi pois perustuslain takaava instituutio, tuomioistuinkin. Helsingin Sanomat käsitelee tänään brittiläisen imperiumin kuningasvaltaa. Tosin hyvin pinnalta sitä raapaisten loordeineen ja ylähuoneen edustajineen. Siellä aurinko ei laske koskaan imperiumin yltä.

Poliittinen eliitti ja aateli sekä ylimysvalta Suomesta puuttui lukuunottamatta ruotsinkielistä eliittiämme. Nämä muuttivatkin nimensä sen suomentaen. Syntyi poliittinen eliittimme ja nykyiset kriisissä elävät perinnepuolueemmekin. Niitä oli kansan aluksi vaikea ymmärtää. Kirkkovalta, ylimysvalta ja kansanvalta sekä monet taikauskoiset menninkäiset samoilivat samoilla metsäisillä mailla ja soillamme aseveliakseliaan ja ystäväänsä etsien. Johonkinhan valta oli myös ankkuroitava. Kaikkia ei voinut muille peloksi noitina polttakaan.

Vaikutteita saatiin toki muualtakin kuin Ruotsista. Tsaarin ajan Venäjä oli tärkeä poliittisen eliitin mutta myös muun eliitin kasvattaja. Mannerheim on tyypillisin tsaarin ajan Venäjän tuote ja kansainvälinen seikkailijakin. Häntä tulevat presidenttimme matkivat myös monissa muodollisissa politiikan teon muodoissa kuninkaan puuttuessa ja tasavaltaisen maan käynnistäessä itsenäistymisensä omalta kansalliselta perustaltamme myös puheita pitäen ja sopeutuen uuden eliitin elämään.

Alettiin katsella televisiosta itsenäisyyspäivän vastaanottoa ja sen elämää, muotinäytökselle tyypillistä pukuloistoa. Se on hyvin suomalainen ilmiö. Yhdistää Yhdysvalloista tuttu Hollywood loisto suomalaiseen itsenäisyyspäivän juhlaan. Uusi eliitti erottautui ikään kuin teatraalinen elämä edelleenkin. Rahvas seurasi heitä ja heidän pukujensa suunnittelijoiden luomuksia. Sen rinnalla nähtiin joka vuosi toistuva sama sotaelokuvakin.

Kun maalta puuttui keisarit ja kuninkaat, Kekkonen otti tämä paikan torpan poikana luontevasti. Myöhemmin perinteen jatko on ollut ontuvampaa etenkin demaripresidenttiemme aikana. Samalla tämä instituutio vallankäyttäjänä romahtikin. Poliittiset perinnepuolueet sen jatkajina eivät nekään vakuuttaneet johtajineen.

Media ja mediavalta käsitteli heitä kaltoin ja otti irti päässeen vallan itselleen. Toimittaja ylimysvallan ja kansanvallan käsitteenä on ollut kuitenkin vielä kehnompi kuin mitä perinnepuolueemme. Niiden korvikkeeksi oli kuitenkin jotain löydettävä uudessa maailmankuvat muuttaneessa maailman onnellisimmassa maassamme. Ilmasto oli muuttumassa muutenkin kuin vain säitä povaten. Kaikkea valtaa ei voinut antaa säitten armoille.

Internet ja sosiaalinen media tuli tähän hätiin kuin tilauksesta. Vanha teatraalinen ylimysvalta alkoi korvautua asiantutijavallalla. Toimittaja sen välineenä, välikätenä, menetti hänkin asemiaan kansalle, populismille.

Hyvin koulutettu kansa on minkä tahansa kansakunnan tärkein menneen maailman eliitin korvaaja, oli kyse kapitalismista tai sosialismistamme. Ajatus, toimittajien yhtenään toistama, kahtia jaetusta kansasta on sekin menneen maailman kaikuja.

Globalisaation ja lokalisaation jakolinja reaaliaikaisessa, ajattomassa ja paikattomassa maailmassa, oli sekin teatraalisia mediatemppujamme. Käytännössä sellaista ei ole olemassakaan. Näin valta jäi lopulta kansalle nyt ensimmäisen kerran ja sen oman median ohjaamana.

Teatraalinen valta ja sen käyttäjät olivat kadonneet ja elämä jatkui uuden vallankäyttäjän sitä ohjaillessa. Innovaatioprosessissa se kuului nyt etenkin sen huipuille ja sen mielenkiinto perinteiseen sekä teatraaliseen valtaan oli kadonnut jo kauan sitten.

By Matti Luostarinen

Prof, PhD, ScD Matti Luostarinen (natural and human sciences) birth: 100751, adress: Finland, 30100 Forssa, Uhrilähteenkatu 1 matti.luostarinen@hotmail.com Publications: Monographs: about one hundred, see monographs, Cluster art.org Articles: about two thousand, see all publications, Cluster art.org Art: Cluster art (manifest in 2005), see Art, Cluster art.org CV, see Cluster Art.org Blog: see blog, Cluster art.org (Bulevardi.fi)

Leave a Reply

Related Posts