Korona ja suomalaisuus.

Suomessa kuolee 50-60 000 joka vuosi, joka päivälle ja tunnille riittää elämänsä päättäviä suomalaisia suuret määrät. Joukossa on myös suuret määrät tartuntatauteihin kuolevia. Joka päivä ja tunti. Koronaan ei ole toistaiseksi kuollut kukaan. Miten se on mahdollista?

Pohjoismaista Tanskassa tiedetään yhden kuolleen. Suomessa korona ei näytä edes leviävän valtaosaan maata mutta taatusti muut taudit leviävät tehtiin mitä tahansa.

Vai loppuiko muka myös muiden virustautien ja tarttuvien tautien leviäminen koronan myötä? Onko korona mediayhteiskunnan luomus ja miten kalliiksi se tulee Suomelle ja globaalilla maailmalle? Miten kauan siitä toipuminen meiltä viekään?

Onko kiinalainen kulttuuri ja kansakunta poikkeava suomalaisesta? Entä metropolien Eurooppa? Helsingin seutu poikkeaa varmaankin valtaosasta kuntiamme?

Olisiko mahdollista, että nämä sosiaaliset, väestölliset, taloudelliset, kulttuuriset ja sosiaaliset erot otettaisiin jotenkin huomioon, kun mediayhteiskunta käynnistää megafoninsa?

Miksi mediamme ovat niin tolkuttoman pääkaupunkikeskeisiä ja pääkaupunki niin poikkeavassa asemassa muuhun Suomeen verrattuna? Kun puhutaan suomalaisesta kulttuurista se tarkoittaa varmasti aina pääkaupunkiseudulta nähtyä ja koettua kulttuuria.

Se ei ole likimainkaan sama kuin Suomi ja suomalainen. Sitä saa yhtenään ihmetellä ja hävetä. Sen tolkuttomuutta ja muuta metropolikulttuuria plagioivaa elämää. Sen mukaan kun reväistään kokonaan pois perinteinen kulttuurimme ja jäljelle ei jää mitään, vain opittu ja plagioitu pinnallinen identiteetti ja sen koomiset pienen metropolin ilmiöt.

Niitä ei tapaa Kuopiossa, ei Rovaniemellä, Vaasassa, Porissa, Mikkelissä, Kokkolassa, Raahessa, Torniossa, Joensuussa, Kiteellä, Iisalmessa, Tammisaaressa, Karjaalla, Kouvolassa, ei yhdessäkään sadoista maaseutukunnistamme likimainkaan. Korona ei sekään ole löytänyt tietään näihin kaupunkeihimme. Se kun on kulttuurinen ilmiö.

Kuitenkin oletetaan, että toimimme siellä ja niissä oloissa samoin kuin pääkaupunkiseudulla. Ei se niin toimi. Miksi meillä oletetaan maantiede kuolleeksi tieteeksi, siinä missä sen erikoisalat, sosiaali- ja talousmaantieteen, luonnonmaantieteen olevan vain menneen maailman ilmiöitämme ja topeliaanista satua. Maamme kirja on unohdettu.

Eivät ne ole kasvottomia kaupunkeja tai maaseutukuntiamme, päinvastoin. Nykyisin ne jopa korostuvat entisestää Forssassa ja Hämeenlinnassa asuen, ei vain Savossa tai Karjalassa, Pohjanmaalla tai Satakunnassa, Lapissa elämänsä viettäen. Miksi sitä ei arvosteta ja huomata koronan tapaisen ilmiönkään kohdalla? Miten sokeaksi pääkaupunkiseutu ja sen mediat tekevät Suomen ja suomalaiset?

Kun ilmiö ei leviä lainkaan valtaosaan Suomea ja sen kuntia ja kaupunkeja, jopa maakuntiamme, silloin olisi aika pysähtyä jopa valtamedioittemme sisällä. Hallitus tekee vain poliittista liikettään ja sen kohdalla ohjaus tulee muualta kuin pienistä kunnistamme.

Sille me emme ikävä kyllä voi yhtään mitään. Se pysäyttää maamme ja olemme osa sitä taloudellista katastrofia, jonka korjaaminen vie nyt kauan. Globalisaatio ei ole lokaalia elämää ja sen yhteisöllisyyttä ja kulttuuria, talous- ja sosiaalimaantiedettä. Sitä olisi hyvä opiskella edes hivenen myös pääkaupunkiseudullamme. Se helpottaisi vahinkojen syntyä ja niiden myöhempää korjaamista. Pelkkä turistina opittu ei siinä meitä auta, päinvastoin.

Maantiede, aluetieteet ja aikatieteet ovat lähisukuisia ja poikkeuksellisen perinteisiä, mutta myös vaikeita tieteinämme. Niiden paradigmaiset, maailmankuvalliset muutokset ovat osa hybridiyhteiskuntaamme ja sen tapaa toimia.

Näihin tieteisiin olisi nyt syytä panostaa myös muualla kuin ylioppilaskirjoituksissamme. Politiikko ja taloudestamme, terveydestä päättävä ilman näitä edes perusoppejamme on aivan hukassa tässä uudessa globaalissa, ajattomaksi ja paikattomaksi kuvatussa maailmassamme. Nyt tehtävät virheet ovat mittakaavaltaan valtavia.

Pahimpien virheiden korjaus vie sukupolvia silloin, kun niistä on jo tullut sosiaalista ja kulttuurista pääomaammekin virhetoimintoineen. Siinä lääkärit sairastuvat ensimmäisenä koronaankin opettajien rinnalla ja varmasti pääkaupunkiseudulla ja suurimmassa sekä modernissa sairaalassamme.

By Matti Luostarinen

Prof, PhD, ScD Matti Luostarinen (natural and human sciences) birth: 100751, adress: Finland, 30100 Forssa, Uhrilähteenkatu 1 matti.luostarinen@hotmail.com Publications: Monographs: about one hundred, see monographs, Cluster art.org Articles: about two thousand, see all publications, Cluster art.org Art: Cluster art (manifest in 2005), see Art, Cluster art.org CV, see Cluster Art.org Blog: see blog, Cluster art.org (Bulevardi.fi)

Leave a Reply

Related Posts